IT is eating the world

Banken, muziekbedrijven, uitgeverijen: in een razendsnel tempo zijn het feitelijk IT-bedrijven geworden. En daar blijft het zo te zien niet bij. IT eet met gemak de hele wereld op.

Als MarCommer heb ik dat een tijdje aangezien zonder hier nu speciaal iets van te vinden, maar de laatste tijd word ik ongerust. Want met de populariteit van agile methoden in de IT, wordt de IT’er steeds beter in het creëren van waarde. Denkt dus ook steeds meer in termen van waarde. Gebruikt ook steeds meer modellen en tools die uit de marketing en communicatie komen.

Kortom, waar zit mijn toegevoegde waarde als marcommer als dit zo doorzet? Ik heb me bij het antwoord hierop laten inspireren door Bernadette Jiwa. Zij wijst op het belang van betekenis:

“The best products and services in the world don’t simply invite people to say ‘this is awesome’; they remind people how great they themselves are.” 

Dit gaat een forse stap verder dan het waarde-denken zoals ik het tot nu toe tegen kom in agile vormgegeven IT-projecten. Daar staat waarde in dienst van organisatie-gefocuste doelen zoals continuïteit, winst of retentie. Agenda’s van een interne klant. Betekenis verlegt de focus radicaal naar de externe klant.

Willen wij als marcommers ons eigen onderscheidende vermogen houden, dan hebben we hier een handvat te pakken. En dat vraagt ook van ons een perspectief wissel. Het vraagt van ons dat we de klant niet langer zien als doelwit (target). Dat voegt te weinig toe aan het gangbare waardeperspectief in agile IT-projecten.

Het vraagt van ons dat we de consument zien als onze muze. Dat we ons door zijn of haar leven laten inspireren om betekenisvolle producten en diensten te maken.

Je kunt je voorstellen dat dit betekent dat je veel ontwikkelt en test, veel weggooit en opnieuw begint, en bovendien nauw samenwerkt met allerlei verschillende specialisten zonder strakke projectplanning. Klinkt behoorlijk agile, niet?
Daar zit dan ook wat mij betreft onze aansluiting. We kunnen voor nieuwe werkmethodes en practices in marcom putten uit de schatkamers van het agile projectmanagement terwijl we tegelijkertijd nog intelligenter onze eigen magie aan de wereld blijven toevoegen.

 

You may also like...