Waarom Agile Communicatie?

Je bent (onderdeel van) een organisatie, of je bent een marketing/communicatieprofessional die zich sterk en succesvol wilt neerzetten. Je gaat met plezier en trots naar je werk en werkt samen met anderen aan een krachtige organisatie die een product of dienst levert waar je trots op bent. Echter kunnen er dingen beter. Het werk is bijvoorbeeld stressvol of ‘overloaded’. Er zijn grootse ambities, maar de voortgang is niet goed bij te houden. Er zijn misverstanden die vertraging opleveren, of de organisatie staat een belangrijke verandering te wachten en er is nervositeit over hoe dat het best doorgevoerd kan worden. Het eindproduct staat! Maar er zijn toch dingen die tijdens het proces anders gedaan moesten worden en nu moet er een hele hoop hard werk teruggedraaid worden. Je wilt de beste, meest doeltreffende en meest soepele werkwijze om zo de krachtigste en meest accurate resultaten neer te zetten.

Dit is wanneer je besluit om over te gaan op Agile Communicatie.

Onze organisatie is dé expert op het gebied van het trainen, coachen en transformeren van communicatie professionals, -afdelingen en organisaties die een snellere en effectievere werkwijze nastreven. Afdelingen en professionals worden getraind en gecoacht tot gecertificeerde agile deskundigen en organisaties worden door middel van een transitieaanpak omgezet tot agile-savvy businesses die niet alleen meer tijd, maar ook meer aandacht en middelen te besteden hebben door de transitie naar een krachtige en doeltreffende werkstijl.

Behendig, flexibel, adaptief, snel. Dit is waar de agile werkstijl om draait. Het is een manier van denken, organiseren en uitvoeren waarbij vastgeroeste regels en werkwijzen verleden tijd zijn, omdat we tegenwoordig in een wereld leven waarbij er elke minuut iets kan veranderen. Deze bewegende omgeving vraagt om zeer flexibele en wendbare werkwijzen van organisaties en individuele professionals om zo niet alleen een on-point eindresultaat te bereiken, maar dit te doen door het proces ook zo soepel mogelijk te laten verlopen. Er wordt helaas te veel gekeken naar de eindstreep, maar niet zo zeer naar de race. Er kunnen heel veel obstakels, stress, vertragingen en miscommunicatie vermeden worden door om te schakelen naar agile werken.

De Agile Mindset

 

01. Snelheid

Met Agile denk en werk je in sprints van twee tot vier weken. In de sprint doe je alleen datgene wat nu nodig is, wat direct bijdraagt aan het resultaat. Je volgt daarbij de prioriteiten die je als team hebt vastgesteld na overleg met de opdrachtgever over de doelen.  Bovendien zijn gebruikers van de communicatie en interne stakeholders in het ontwikkelproces betrokken waardoor je achteraf geen bijstellingsissues hebt. Alle afstemming gebeurt ‘on the fly’. Door de focus, het teamwork en de directe terugkoppeling kan je tempo maken zonder kwaliteit te verliezen.

 

02. Wendbaarheid

Aan het begin van elke sprint bepaal je opnieuw wat nu het belangrijkst is. Pas als de prioriteiten helder zijn, ga je aan de slag. Zo duurt het altijd maximaal vier weken voor je een belangrijke verandering in de buitenwereld actief een plaats kunt geven in de communicatie. Essentieel in deze dynamische tijden. Let op: dit geldt niet voor een crisis. Een crisis vraagt natuurlijk meteen aandacht. Een crisis is bovendien niet goed te Scrummen, omdat je van te voren geen realistische en meetbare doelen kunt vaststellen over het resultaat van je interventies.

 

03. Betrokkenheid

Doordat je gebruikers, en als het nodig is ook andere organisatiedisciplines, in het proces trekt bak je het draagvlak voor het resultaat tijdens de ontwikkeling al in. Dit is sowieso goud waard. En dat is het zelfs nog meer in omgevingen waarin soms enigszins verwijtend wordt vastgesteld dat de communicatie-afdeling zo’n black box is.


04.
 Greep houden

In het speelveld van interne stakeholders kan het lastig zijn om greep te houden op de inhoud van de communicatie en het proces. Met Agile technieken heb je krachtige instrumenten om ieders inbreng een plek te geven in het proces, terwijl je de regie op het proces houdt en het team verantwoordelijk blijft voor de inhoud en de kwaliteit daarvan. Hiermee houd je de beroepstrots en gedrevenheid van communicatieprofessionals in ere terwijl je ook een actief responsieve houding naar de organisatie en de buitenwereld aanneemt.